Om os

Vi hjælper musikundervisere med at kombinere musik med leg og bevægelse.

Hos Legende Musikteori hylder vi den legende tilgang via musikteoretiske lege, sange, kortspil, elevark m.m. De forskellige aktiviteter giver dig mulighed for at skabe en varieret undervisning – lige fra det stillesiddende til det fysisk aktive, fra fællessangen til stillelegen, fra "at være på" foran gruppen til følelegen med kammeraten og fra solospillet til sammenspillet.

Vi er bevidste om relationernes betydning for elevernes trivsel og dermed også, hvilken betydning det har for elevernes læring. De gennemprøvede aktiviteter giver dig nogle konkrete og strukturerede lege, spil, sange m.m. som du på nem vis kan anvende i din musikundervisning.

Ved at bruge legen som omdrejningspunkt har vi mulighed for at bruge vores følelsesmæssige, motoriske og intellektuelle evner på samme tid. Legen kaster samvær, sjov og morskab af sig og kan virke afstressende, selv når legen giver sved på panden. Med musikteoretiske aktiviteter pakket ind som lege, kortspil og sange er der mulighed for at give eleverne et afbræk fra hverdagens forpligtelser, samtidig med at fagligheden fortsat er i top.

Endvidere er det vigtigt for os, at eleverne møder voksne, som tør at lege, som tør at lave fejl og tør at give lidt af sig selv, og for os har den legende tilgang været vejen ind til dejlige musiske møder med eleverne.

Endelig betragter vi musikken og sangen som det vigtigste element i musikundervisningen og anser musikteorien som et supplement til musikundervisningen. Gennem talrige kurser i Danmark har vi dog erfaret, at dette supplement sætter musik på dagsordenen som et fagligt fag og ikke kun som et fag, der skal understøtte andre fag.


Her kan du læse lidt om Carsten og Gitte og hvad de laver, når de ikke er i gang med at spille spil og lege med musik.


Bogudgivelser hos Dansk Sang:

  • Musikkens Alfabet 1 
  • Musikkens Alfabet 2
  • 11 Krøllede - en begynder korbog med fokus på det krøllede danske sprog og nogle iørefaldende melodier. Udkommer forår 2024 


3 digitale forløb hos Dansk Sang Digital:

  • Musikkens alfabet
  • Nodesystemet
  • Toner bliver til akkorder


E- bøger:

  • Hvalfangeren
  • Halloween
  • Jul(e)bogen
  • 10 lege med Legende Musikteori

Hvem er Carsten og Gitte?

Carsten Viuf

"At mærke børnenes nærvær og begejstring når de modtager undervisning i LEGENDE MUSIKTEORI styrker min oplevelse af, at den legende tilgang er enestående i forhold til at fremme børnenes musikteoretiske færdigheder"

Carsten Viuf er 47 år og bosat i Skørping. Han har en orkesterdiplomeksamen (2004) fra Det Jyske Musikkonservatorium med hovedfaget violin og er derudover uddannet ved Statskonservatoriet i Skt. Petersborg.

I 2013 afsluttede Carsten Suzuki-læreruddannelsen og i 2015 blev han certificeret Music Mind Games Unit 2 Teacher Trainer.Til daglig arbejder Carsten ved Aalborg Kulturskole, hvor han underviser i violin efter Suzuki-metoden. Derudover er Carsten ansat som Music Mind Games Konsulent og tager i den forbindelse vare på efteruddannelse af kolleger og udvikling af Music Mind Games og LEGENDE MUSIKTEORI i Region Nordjylland.

Carsten har tidligere arbejdet ved Odense Symfoniorkester og Kolding Musikskole

Gitte Chren

"LEGENDE MUSIKTEORI er en fornøjelse at undervise i. Via leg, spil og masser af bevægelse kan jeg give alle mine elever mulighed for nærværende faglig læring i et trygt undervisningsmiljø."

Jeg brænder for musikken og mødet mellem mennesker. I 1994 blev jeg uddannet fra Nordjysk Musikkonservatorium som AM´er med hovedfag i Korledelse, Elementær Musikopdragelse og Sammenspilsledelse. Mit specialfag er rytmisk klaver. 

Sideløbende med at undervise har jeg efteruddannet mig i Børnekor, Rytmisk kor og som SANS - instruktør 1+2.

Jeg har brugt Legende Musikteori i min undervisning i mange år - lige fra i Børnehaven, på diverse Forskolehold, til Klaverelever, på Talentklasser, i Børnekor, på MGK, og i den obligatoriske musikundervisning i Folkeskolen.

I 2013 udgav jeg MMbyG Sangbogen, som er musikteoretiske sange som understøtter indlæringen via sang og bevægelse. Sangene er lavet med udgangspunkt i Music Mind Games.

Jeg afsluttede en PD i pædagogik 2018

Jeg arbejder på Kulturskolen Vesthimmerland, og er i øjeblikket i gang med en Master uddannelse i Musikpædagogisk Udvikling MMPU på Det Rytmiske Musikkonservatorium.